Zakres przebudowy obejmuje pochodzący z 1872 roku dworzec, budynki towarzyszące i sąsiadujący z nimi teren. Renowację przejdzie elewacja wykonana z żółtej i czerwonej cegły licowej wraz z detalami architektonicznymi. Zostanie ona wyczyszczona i poddana zabiegom pielęgnacyjnym. Stylowego charakteru odnowionej elewacji dodadzą odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary na elewacji północnej i południowej. Estetyczną przemianę wyglądu zewnętrznego dworca podkreśli nowa iluminacja nocna.
– Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Świebodzinie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego w województwie lubuskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Sporo zmian zajdzie we wnętrzu budynku. Zostanie ono kompleksowo przebudowane oraz zyska nowe funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano na parterze dworca. Będzie się ona składać się z holu i poczekalni wyposażonych w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze znajdą się również: pomieszczenie kas biletowych, toalety oraz powierzchnie przeznaczone pod wynajem. Natomiast większość lokali na piętrze budynku zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego. Planowane jest tam otwarcie biblioteki multimedialnej oraz sali wielofunkcyjnej. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, zaprojektowano także windę, która będzie dużym ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnościami.
– Dworzec w Świebodzinie to kolejna inwestycja w województwie lubuskim, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej celem jest renowacja zabytkowego budynku, jego unowocześnienie oraz dostosowanie do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Dworzec po inwestycji stanie się nie tylko miejscem obsługi podróżnych, ale również przestrzenią otwartą na kulturę, gdyż samorząd planuje otwarcie w nim m.in. biblioteki multimedialnej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
W ramach inwestycji zaplanowano również wiele innych rozwiązań ułatwiających korzystanie z dworca osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Będą to m.in.: likwidacja barier architektonicznych, montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planami dworca oraz ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących.
Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Planowane jest wykonanie energooszczędnego oświetlenia w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła zaprojektowano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła.
Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Budynki z nim sąsiadujące zostaną przebudowane i zyskają nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem zostanie ułożona nowa nawierzchnia z kostki kamiennej. W sąsiedztwie dworca zaprojektowano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane są również montaż elementów małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze) oraz uporządkowanie zieleni.
Łączny koszt całej inwestycji to około 11 mln złotych brutto. Planowany termin jej zakończenia to druga połowa 2022 roku. Wykonawcą prac budowlanych na dworcu jest firma KWK z Bydgoszczy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.