Odcinek drogi krajowej nr 22 pomiędzy Słońskiem, a Kostrzynem nad Odrą jest jednym z najbardziej niebezpiecznych fragmentów tej drogi w naszym regionie. Bardzo często dochodzi tam do wypadków, gdzie samochody rozbijają się o drzewa. Niestety część z nich kończy się tragicznie.
Tak było we wrześniu 2022 roku, kiedy kierujący volkswagenem zjechał na prawą stronę i uderzył w drzewo. Siła uderzenia była ogromna - z samochodu prawie nic nie zostało. Niestety w wyniku wypadku zginęły trzy osoby - kierowca oraz dwóch pasażerów. Natomiast w maju 2022 roku zginęła pasażerka BMW, które zjechało do rowu i dachowało. Oprócz tego trzy osoby zostały ranne, w tym 4-letni chłopiec. Z kolei we wrześniu 2021 roku osobowe audi owinęło się wokół drzewa. Kierowca zginął na miejscu, pasażer w ciężkim stanie trafił do szpitala.
O potrzebie poprawienia bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 22 pomiędzy Słońskiem a Kostrzynem nad Odrą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze mówiła już od dłuższego czasu. Teraz przyszedł w końcu czas na czyny.
GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji technicznej dla rozbudowy DK22 na odcinku od Słońska do Karkoszowa o długości blisko 14 km. Chętne firmy mogą składać swoje oferty do 4 kwietnia.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji technicznej wraz z opracowaniem materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Firma, która wygra przetarg, uzyska też pozwolenie wodnoprawne oraz decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Ponadto jego obowiązkiem będzie udzielanie odpowiedzi na etapie procedury przetargowej, dotyczącej wyłonienia wykonawcy robót budowlanych oraz pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie budowy.
Celem przebudowy jest dostosowanie DK22 do standardu drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) poprzez m.in. dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 t/oś i poszerzenie pasa drogowego. Wprowadzone zostaną również rozwiązania poprawiające bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowa drogi wiąże się również z wycinką kilkuset drzew. Jak podkreśla GDDKiA, wycinka drzew zostanie ograniczona do minimum. Same prace budowlane miałyby zostać zrealizowane w latach 2028-2031.