Szlabany będą zamknięte przez pół doby. Potrzebny jest tunel!

25 listopada 2020, 11:28
Przebieg linii kolejowej przez sam środek miasta do to niektórych błogosławieństwa, ale dla innych już przekleństwo. Tak właśnie jest w Nowej Soli. Teraz w ciągu doby przejazdy kolejowe w mieście zamknięte są przez 5-6 godzin. Przy planach zwiększenia ruchu pociągów do 2030 roku, szlabany w mieście mogą być zamknięte nawet przez pół doby.

Problem znany jest nie od dziś. Pociągi przejeżdżając przez miasto, skutecznie paraliżują ruch pieszy i samochodowy. Rogatki na przejazdach kolejowych, w zależności od wyposażenia przejazdu, według rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju powinny być zamykane w czasie od 60 do 120 sekund przed przejazdem składu. W praktyce jest jednak zupełnie inaczej. Kierowcy stoją przed rogatkami po kilka minut. To wystarczy, aby w godzinach komunikacyjnego szczytu w mieście pojawiły się korki.

A to jest stan obecny. Jak informuje na swoim profilu w mediach społecznościowych prezydent Nowej Soli, po remoncie natężenie ruchu pociągów na kolejowej „Odrzance” tylko wzrasta. Już teraz przejazdy kolejowe w Nowej Soli zamknięte są w ciągu doby przez 5-6 godzin. Plany na najbliższe lata są takie, że pociągi zatamują ruch w mieście przez 10-12 godzin na dobę! Co to oznacza dla pieszych i kierowców? Jeszcze większe korki i wydłużenie czasu dojazdu do domu, czy pracy. Chodzi tu przede wszystkim od dwie ulice, które krzyżują się z linią kolejową 273 (Szczecin – Wrocław). Są to: 1 maja i Wojska Polskiego.

Władze miasta wiedzą o problemie. Prezydent Jacek Milewski nieprzerwanie forsuje pomysł budowy tunelu w Nowej Soli. To ma rozwiązać problemy komunikacyjnego tego miasta.

- Właśnie zrobiliśmy bardzo ważny krok w kierunku realizacji w przyszłości inwestycji „Budowa tunelu i przejścia pieszo – rowerowego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w mieście w rejonie ulic: Wojska Polskiego, Przyszłości, Matejki, Sienkiewicza, Grota-Roweckiego, Waryńskiego i Zjednoczenia”. Nasze Miasto otrzymało z PKP pismo o uwzględnieniu naszego ogromnego, prawie 90-milionowego zadania w dokumentacji przedprojektowej, a co za tym idzie realną szansę na wspólną realizację w latach 2022 – 2027.

Szacowany koszt całego zadania to blisko 90 mln zł. Realizacja przez Gminę Nowa Sól Miasto tej wielomilionowej inwestycji nie będzie możliwa bez szerokiego wsparcia finansowego. Miasto chce pozostać na ten cel środki zewnętrze z programów rządowych i unijnych. W latach 2023 – 2027 wsparcie finansowe w ramach współpracy przekaże również Powiat. Kwota ujęta we wzajemnym porozumieniu to 5 mln zł.


Podziel się


Komentarze


Zobacz także


Pozostałe wiadomości