Wracamy do tematu dotyczącego problemu z pociągami w Nowej Soli, które przejeżdżając przez miasto skutecznie paraliżują ruch pieszy i samochodowy. Na ten moment, przejazdy kolejowe w mieście są zamknięte nawet przez 5-6 godzin w ciągu. Przy planach zwiększenia ruchu pociągów do 2030 roku, szlabany w mieście mogą być zamknięte nawet przez pół doby.
Prezydent Nowej Soli Jacek Milewski podkreślał, że rozwiązaniem problemu jest budowa tunelu. Jak się okazało, forsowany przez niego pomysł spotkał się z poparciem władz powiatu nowosolskiego. - Wspólnie z panią starostą Iwoną Brzozowską, zarządem powiatu nowosolskiego oraz radnymi miejskimi i powiatowymi wypracowaliśmy projekt porozumienia „tunelowego” pomiędzy Naszym Miastem i Naszym Powiatem. Porozumienie zakłada przejęcie przez Nasze Miasto ulic powiatowych od 1 stycznia 2021 roku, czyli ul. Kościuszki i 1 Maja, a od od 1 stycznia 2022 roku ul. Wojska Polskiego, Przyszłości, Matejki i Sienkiewicza. A także udzielenie pomocy finansowej przez Nasz Powiat w wysokości 5 milionów złotych w latach 2023-2027, po milionie rocznie. Projekt zakłada również podpisanie porozumienia z PKP oraz wykonanie i sfinansowanie dokumentacji, wykupu nieruchomości i realizacji przez Nasze Miasto. Bardzo dziękuję wszystkim za rozsądek i perspektywiczne spojrzenie. Zawsze wiedziałem, że Nasze Miasto może liczyć na naszych powiatowych samorządowych przyjaciół – komentuje Jacek Milewski, prezydent Nowej Soli.
Inwestycja pod nazwą "Przebudowa układu komunikacyjnego w mieście w rejonie ulic: Wojska Polskiego, Przyszłości, Matejki, Sienkiewicza, Grota Roweckiego, Waryńskiego i Zjednoczenia na potrzeby związane z budową tunelu w Nowej Soli" ma kosztować 89 mln 500 tys. zł. Oprócz tunelu zostanie wybudowane również przejście pieszo-rowerowe.