Wiadomości

Co dalej z koleją w północnej części Lubuskiego? Brakuje projektów i pieniędzy

12 lipca 2025, 11:13, Marcin Kluwak
W województwie lubuskim wciąż mówi się o poprawie połączeń kolejowych – zwłaszcza w północnej części regionu. Padają hasła: „łącznice w Kostrzynie”, „elektryfikacja linii 203”, „Magistrala Zachodnia”. Ale odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury z maja 2025 nie pozostawia wątpliwości. Na dziś tylko jeden projekt rzeczywiście ruszył. Reszta – to plany bez budżetu, harmonogramów i decyzji.

Samorządy chcą kolei. Ale nie mają decyzyjności

Od kilku lat samorządy z północnej części województwa – zwłaszcza Gorzów, ale też Międzyrzecz czy Strzelce Krajeńskie – starają się o rozwój sieci kolejowej. Miasto Gorzów deklaruje, że:

  • składało pisma do przewoźników z wnioskami o nowe połączenia i zmiany rozkładów
  • brało udział w spotkaniach z PKP PLK, CPK i ministerstwem
  • współfinansowało dokumentacje techniczne (m.in. linii Skwierzyna – Międzychód)
  • zabiegało o elektryfikację linii 203
  • uczestniczyło w pracach nad tzw. Magistralą Zachodnią

Sęk w tym, że większość tych działań nie wyszła poza biurka urzędników. To nie zarzut wobec samorządów – ale faktyczny opis stanu decyzyjności. Inwestycje są w rękach rządu i PKP PLK. A te instytucje póki co… analizują.

Łącznice kolejowe w Kostrzynie tylko w planach

Budowa dwóch łącznic torowych w Kostrzynie miała umożliwić przejazdy z Gorzowa w stronę Szczecina i Zielonej Góry bez cofania i zmiany kierunku jazdy. To kluczowe dla lepszego skomunikowania regionu.

27 maja 2024 roku odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli PKP PLK, GDDKiA, władz Gorzowa i Kostrzyna, wojewody oraz marszałka. Temat: łącznice i nowy układ drogowo-kolejowy w Kostrzynie.

Ale w piśmie Ministerstwa Infrastruktury z maja 2025 czytamy:

„PKP PLK planuje przeprowadzenie prac projektowych. Zadanie obecnie jest w fazie przygotowań.”

Czyli: nie ma dokumentacji, nie ma finansowania, nie ma przetargu. Nie rozpoczęto nawet projektowania.

Jedyny ruszony projekt: linia Skwierzyna – Międzychód

Wszystkie plany rozbijają się o brak decyzji – z jednym wyjątkiem. Projekt Kolej+ na linii 363 między Skwierzyną a Międzychodem to jedyna inwestycja, która naprawdę wystartowała.

Trwa przetarg na dokumentację techniczną. Miasto Gorzów współfinansuje projekt. Prace mają zostać zakończone do 2029 roku.

To oznacza, że wraca realna szansa na uruchomienie połączenia Gorzów – Międzychód – Poznań. Ale na razie to jeszcze etap przygotowawczy.

Elektryfikacja linii 203? Na razie tylko na papierze

Ministerstwo przyznało, że przygotowano dwa projekty w ramach Krajowego Programu Kolejowego – dla odcinków Krzyż – Gorzów i Gorzów – Kostrzyn. Oba obejmują elektryfikację linii 203.

Problem? Znalazły się tylko na liście rezerwowej. I jak podkreśla resort – „brakuje finansowania”.

Studium wykonalności wykonano, ale nie ma źródła pieniędzy, nie ma harmonogramu, nie ma decyzji o realizacji.

Magistrala Zachodnia na razie tylko w dyskusjach

Z ideą stworzenia nowego szlaku kolejowego Gorzów – Międzyrzecz – Świebodzin – Zielona Góra wiązano duże nadzieje. W lutym 2025 w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie, na którym rozmawiano o porozumieniu.

Jednak do dziś nie podpisano umowy. Nie ma dokumentacji, nie ma terminów, nie ma wytyczonej trasy. Nadal trwają tylko ustalenia co do „ram współpracy”.

Trasa Gorzów – Międzychód - Poznań nie będzie zelektryfikowana?

Wśród samorządowych zapowiedzi pojawiała się obietnica, że linia Gorzów – Międzychód – Szamotuły – Poznań będzie elektryfikowana. Jednak z najnowszych informacji wynika, że tak nie będzie.

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego wycofał się z finansowania elektryfikacji odcinka Szamotuły – Międzychód. To oznacza, że cały ciąg nie będzie miał spójnej trakcji. Obecnie trwają poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania. Ale na dziś brak gwarancji, że pieniądze się znajdą.

Analizy zamiast torów

Ministerstwo zapowiedziało, że wszystkie nowe propozycje tras kolejowych – w tym dla północnej części województwa lubuskiego – będą poddane analizom w ramach projektu Zintegrowana Sieć Kolejowa.

Tyle że te analizy mają zakończyć się dopiero na początku 2026 roku.

Region czeka. Ale kolej nie rusza

Z perspektywy mieszkańców północnej części województwa wygląda to tak:

  • tylko jeden projekt – Kolej+ Skwierzyna – Międzychód – ma postęp
  • łącznice w Kostrzynie są na etapie zamiaru projektowania
  • elektryfikacja linii 203 i połączenie Gorzów – Poznań nie mają finansowania
  • Magistrala Zachodnia istnieje tylko jako koncepcja
  • realne decyzje mogą zapaść najwcześniej za rok

Kto chce wiedzieć, jak to wygląda od strony lokalnej – może przeczytać pełną analizę na portalu Gorzowianin.com, w artykule pt.:  Gorzów czeka, pociągi nie jadą. Ministerstwo rozkłada ręce


Podziel się


Komentarze


Zobacz także


Pozostałe wiadomości