Dzięki przejechanym kilometrom to właśnie Nowa Sól zdobyła przez dwa lata z rzędu zaszczytny tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Blisko 50-kilometrowa ścieżka rowerowa jest atrakcją turystyczną Nowej Soli i powiatu nowosolskiego. Projekt nie bez powodu nosi nazwę „Kolej na rower”, biegnie po starym nasypie kolejowym zamkniętej w 1997 r. linii kolejowej z Wolsztyna do Żagania. Ścieżka jest szeroka a trasa malownicza, w części biegnie przy Odrze, przez lasy i pola. Perełką turystyczną tej trasy jest most w Stanach - najdłuższy metalowy most kolejowy w Europie.
Nowa Sól nie poprzestaje na tym i buduje koleją infrastrukturę dla fanów dwóch kółek. Ma to być port rowerowy, który powstanie w samym centrum miasta, na ulicy Zjednoczenia. Zakres inwestycji obejmuje: wykonanie utwardzenia terenu (parkingu rowerowego); budowę oświetlenia parkowego, budowę stacji ładowania, wykonanie instalacji fotowoltaicznej (wewnętrznej), budowę sieci wodociągowej wraz z wykonaniem zdroju miejskiego oraz miejsc poboru wody, budowę przyłącza kanalizacji, montaż obiektów małej architektury, czyli ławek parkowych i koszy na odpady. Powstaną też wiaty, 26 stojaków na rowery i 2 publiczne stacji naprawy.
Jak informuje Jacek Milewski, prezydent Nowej Soli, pierwszy realny termin realizacji portu rowerowego to 2022 rok.