Dlaczego tak się stało? Otóż kolejowe inwestycje infrastrukturalne w 85% miałyby zostać sfinansowane przez państwo, co oznacza, że aż 15% procent samorządy musiałyby znaleźć we własnych budżetach. Twórcy programu wymagają stworzenia kosztownej dokumentacji, której wykonanie wcale nie gwarantuje realizacji inwestycji.
- Warto uzmysłowić sobie, że w przypadku dużych projektów kolejowych, gdy jest ich kilka, płatności mogą opiewać nawet na kwotę dwóch miliardów złotych, a udział własny w takim przypadku wynosiłby nawet kilkaset milionów złotych. To są ogromne środki zwłaszcza dla regionu lubuskiego – tłumaczył członek zarządu Marcin Jabłoński.
Po przeanalizowaniu kosztów samorząd województwa zdecydował się zgłosić do dalszych etapów w programie Kolej+ dwa projekty:
1. Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód, co przełoży się na połączenie Międzychodu z Gorzowem Wielkopolskim
2. Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków (połączenie Lubska z Zieloną Górą).
Wybrane projekty wymagają udziału samorządu na poziomie 32 mln zł. To są duże obciążenia i pieniądze, których nie powinny wydawać samorządy na budowę linii kolejowych, a np. na dofinansowanie połączeń-mówi Piotr Tykwiński, z-ca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.
Podczas konferencji prasowej podkreślono również, że samorząd województw nie rezygnuje ze starań o realizację pozostałych inwestycji zgłoszonych do programu Kolej+. Urząd marszałkowski będzie starał się pozyskać środki z programów rządowych.
Projekty, które NIE ZOSTANĄ zrealizowane w ramach programu Kolej+ w województwie lubuskim:
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa (połączenie Gubina i Krosna Odrz. z Zieloną Górą).
- Rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów (połączenie Szprotawy z Zieloną Górą).
- Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich (połączenie Strzelec Krajeńskich z Gorzowem Wlkp.).
- Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Wierzbno (Międzychód) - (połączenie Międzychodu z Zieloną Górą).
- Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz (połączenie Myśliborza z Gorzowem Wlkp.).
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin (połączenie Sulęcina z Gorzowem Wlkp. oraz z Zieloną Górą przez Międzyrzecz i Rzepin).