Dla tych, którzy okazjonalnie korzystają z przepraw promowych na rzece Odrze, przepłynięcie taką jednostką można uznać za frajdę. Jednak dla mieszkańców miejscowości zlokalizowanych po obu stronach rzeki, to codzienność, która często wiąże się z koniecznością nadrabiania kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu kilometrów. Mowa tu o sytuacjach, kiedy przeprawa jest nieczynna. Dzieje się tak, gdy stan wody w Odrze jest za niski bądź za wysoki. Ograniczona jest też nośność promu – to 6 ton. W praktyce oznacza to, że zmieści się tam maksymalnie sześć samochodów osobowych. To też może być problemem, bo bywają dni, kiedy na przeprawę promem trzeba było czekać nawet godzinę. W 2020 roku, przy powrotach z długiego weekendu na przeprawę na drugą stronę Odry czekało 40 samochodów.
Dlatego też ważne jest zbudowanie mostu, a raczej całej nowej drogi, która połączy budowana obwodnicę Zielonej Góry z gminą Sulechów.Proponowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej 281 przedstawiony jako wariant A i jest wariantem preferowanym przez inwestora oraz przedstawicieli zainteresowanych samorządów. Trasa wariantu A prz echodzi po terenie niezabudowanym i ciągnie się od DW279 (na północy Zielonej Góry), aż do DW 278 (przechodzącej przez Pomorsko).
Nowy odcinek drogi ma początek na rondzie na DW 279 na zachód od m. Wysokie. Wlot południowy będzie umożliwiał w przyszłości włączenie do zachodniej obwodnicy Zielonej Góry. Nowa droga to także likwidacja niebezpiecznego przejazdu kolejowego na linii kolejowej 358 Zbąszynek – Gubin. Powstanie tam wiadukt kolejowy. Mosty natomiast powstaną na rzece Odrze i Zimny Potok.
Budowa mostu na Odrze w Pomorsku w woj. lubuskim została zakwalifikowana do realizacji w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”. Szacowany koszt inwestycji związanej z budową nowej przeprawy przez Odrę w Pomorsku w gminie Sulechów to ok. 88 mln zł.
- To jedna z najważniejszych inwestycji dla naszej gminy. O tę przeprawę mostową walczono przez kilkadziesiąt lat [...] - o ten most walczył nie tylko jeden samorząd, bo to nie tylko gmina Sulechów, również gmina Czerwieńsk, miasto Zielona Góra przy współudziale urzędu marszałkowskiego – powiedział burmistrz Sulechowa Wojciech Sołtys.
Poniżej prezentujemy przebieg trzech wariantów przygotowany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Do tej instytucji można też wnosić swoje uwagi – w ramach konsultacji społecznych. Na zgłoszenia ZDW czeka do 17 maja 2021.