Budowa obwodnicy Kostrzyna ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście i pochodzi z dróg krajowych nr 31 i 23. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami.
Urzędnicy złożyli właśnie wniosek do burmistrza miasta o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31. To oczywiście tylko formalność, ale uzyskanie tej decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji. We wniosku jako wariant rekomendowany wskazany został wariant W1 o długości 9,18 km.
W październiku 2018 r. została podpisana umowa z firmą Multiconsult Polska Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji technicznej pn. „Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac projektowych i przekazanie dokumentacji zamawiającemu planowane jest na III kw. 2021 roku. Nową obwodnicą mamy pojechać w latach 2025-27.